Aktualności

Skanowanie 3D

 Skanowanie 3D to proces polegający na wykonaniu trójwymiarowego modelu obiektu. Proces polega na pomiarze odległości między obiektem a skanerem, a następnie stworzeniu cyfrowej reprezentacji tego obiektu. Można to zrobić za pomocą laserów, technologii fal dźwiękowych lub kamer.

Istnieje wiele różnych rodzajów skanerów 3D dostępnych, ale wszystkie działają w zasadzie w ten sam sposób i są wykorzystywane do podobnych celów. Tutaj przyjrzymy się kilku różnym typom skanerów 3D i ich działaniu:

  • LIDAR – LIDAR (Light Detection And Ranging) wykorzystuje światło lasera do skanowania obiektów. Jest on zazwyczaj używany w sytuacjach, w których ważna jest dokładność lub gdy trudno jest zbliżyć się do obiektu bez jego uszkodzenia. LIDAR może być wykorzystywany do tworzenia map głębi (które pokazują, jak daleko każdy punkt na obiekcie znajduje się od skanera), map kolorów (które pokazują, jakie kolory są obecne w każdym punkcie) lub chmur punktów (które składają się z wielu punktów).
  • Kamery stereoskopowe – Kamery stereoskopowe robią zdjęcia z dwóch różnych perspektyw, dzięki czemu mogą tworzyć mapy głębi porównując je ze sobą. Mogą być również używane do tworzenia map kolorów, jeśli posiadają filtry, które przepuszczają tylko określone kolory.
  • Skanery ultradźwiękowe – Skanery ultradźwiękowe emitują fale dźwiękowe, które odbijają się od obiektu i są odbierane przez skaner. Im dłuższy czas trwa odbicie fali, tym dalszy jest punkt na obiekcie. Dzięki temu można stworzyć mapy głębi lub chmury punktów.
  • Kamery wideo – Kamery wideo mogą być używane do tworzenia map kolorów lub chmur punktów. Czasami mogą być również używane do tworzenia map głębi, ale nie są one tak dokładne jak inne typy skanerów.

Skanowanie 3D może być przydatne w wielu sytuacjach, takich jak badanie i analiza obiektów, które są trudne do zbadania w inny sposób. Skanowanie 3D może być również użyteczne w przemyśle, np. Do tworzenia nowych produktów lub do analizy istniejących produktów. Skanery 3D mogą być także używane do tworzenia wirtualnych środowisk, takich jak symulacje komputerowe lub gry wideo.

Join The Discussion